Column juni | Belinda vertelt…
Jaren geleden was ik mentor van een 3 VMBO klas en als zij-instromer, dat begrip was overigens nog niet uitgevonden, was ik verbaasd over alle verschillende basisschooladviezen die ik zag. Van VWO tot VMBO-KB. Hoe kon het toch dat al deze verschillende kinderen in deze 3 -VMBO klas samenkwamen. Om succesvol te zijn in het onderwijs speelde er dus meer dan alleen het IQ van een kind. Er waren dus andere factoren die het succes van een kind bepaalden. De term Executieve functies bestond voor mij nog niet en binnen het onderwijs was er slechts impliciet aandacht voor deze aspecten van leren. We beseften binnen de Praktijk4Kids dat o.a. aandacht voor impulscontrole, op tijd komen en beginnen, je aandacht vasthouden, flexibel zijn en goed kunnen plannen en regelen belangrijke voorwaarden zijn voor succesvol onderwijs. Het idee voor ons Breinheldenprogramma was geboren. Wie kon toen vermoeden dat het versterken van de executieve functies in 2021 een onderdeel werd van Nationaal Programma Onderwijs, kortweg NPO.
De afgelopen jaren is er veel belangstelling voor het executief functioneren. Als één van de Breinheldenauteurs ben ik blij dat kennis over onze regelfuncties zwaarder meewegen bij het kijken naar kinderen in het onderwijs. Ik kan met trots zeggen dat veel scholen ons Breinheldenprogramma inzetten. Werk jij al met Breinhelden?
Wil je onze boekpresentatie zien?
Wil je de boekpresentatie zien van het Breinheldenprogramma?
Heb je een vraag?
Wil je met Breinhelden aan de slag en heb je vragen? We beantwoorden ze graag. Kijk eerst even bij de veelgestelde vragen. Je vindt daar misschien het antwoord dat je zoekt, zoals of het mogelijk is om een zichtzending te ontvangen enzovoort. Staat jouw vraag daar niet tussen? Neem dan contact met ons op!